Vydáno 11.01.2018 | autor: Daniel Nádler
Minulý rok byl velmi plodný i co se týče hip-hopové scény. Své novinky vydali Drake, Kendrick Lamar nebo Migos, s hudebním světem se zřejmě poslední deskou rozloučil Jay-Z. Pokud vás zajímá, jak to vidí redakce iREPORTu s nejpovedenějšími rapovými počiny za rok 2017, neváhejte číst dál.
Kendrick opět potvrdil status rapové modly posledních několika let. Album DAMN. má naprosto vše, co čekáte od komplexní hudební nahrávky. Posloucháme příběh zatraceného Kendricka, který je plný strachu, obav, taktéž lásky a pokory. Deska je velmi dobře stravitelná i pro nového posluchače. Kendrick zde dává po delší době přednost modernějšímu zvuku, přesto si udržuje vysokou kvalitu metafor a uvědomnělých textů. DAMN. funguje jako skvělý hybrid mezi celou předešlou Lamarovo tvorbou. Čím hlouběji se snažíte album zkoumat, o to více vám začne docházet, že byl stvořen další mistrovský kousek.
RECENZE: Rapový bůh Kendrick Lamar: Nepojmenovaná ano, ale nedotažená jeho nová deska není
Jestli někdo tento rok ovládl svým vlivem, módou a zvukem hip-hopovou kulturu, tak to byli bezpochyb Migos. Atlantská trapová smetánka vychrlila jedny z největších hitů minulého roku. Culture je postaveno na těch nejpevenějších základech. Ať už mluvíme o chemii mezi trojicí rapperů nebo kvalitě přizvaných hostů. (Gucci Mane, Travis Scott, 2Chainz) Celé to podtrhávají chytlavé melodie a produkce od nejžhavějších producentů, jakými jsou Zaytoven nebo Metro Boomin. Migos posunuli hranice rapové hudby o kus dál, minulý rok jim celý svět zobal z rukou.
Tyler letos překonával své vlastní laťky a šlo mu to výtečně. Konečně se odpoutal od všech svých alter-eg a nechal projevit svou čirou kreativitu, které má na rozdávání. Mohli bychom toto album označit jako Tylerův nejvyspělejší počin, který byl znatelně ovlivněn soulem a černošským R&B. Urovnání napjatého vztahu s Frankem Oceanem nebo doznání své homosexuality, tohle vše doprovází desku Flower Boy. Tylerova kariéra je důkazem, že i z ošklivé larvy se vyklube nádherný motýl.
Pokud někdo drží hrdě pochodeň za novou generaci hip-hopu, tak je to mladičký Vince Staples. Čím se jeho konto vydaných alb zvyšuje, jeho touha po odvážnější a experimentálnější hudbě stále roste. Jeho touhy vygradovaly na desce Big Fish Theory, kde se pustil do elektronických a industriálních produkcí s trapovými prvky. Vince Staples složil svůj vlastní “Yeezus” plný pomalých, uměleckých částí, které se střídají s rychlými a energickými pasážemi.
Nejvíc nominací na Grammy má Jay-Z, v patách mu jsou Kendrick Lamar a Bruno Mars
Veterán, legenda a jedna z největších hvězd se tento rok rozloučila svým nejspíše posledním studiovým albem. Silně osobní záležitost, kde Jay-Z vytáhl na stůl spory s Kanyem Westem, nebo se přiznal ke své nevěře. Přestože jedna choulostivější věc střídá druhou, Jay-Z si ponechává svou zranitelnost a eleganci. Následně pokorně proplouvá na pomalých beatech, kde se často a rád vrací k otázkám rasismu a černošské hrdosti. Jedna velká zpověď uchvátila nejen masy fanoušků, ale také i kritiků. Tohle je rozloučení s grácií.
Dívkami milovaný Drake odprezentoval projekt, který sám nenazývá albem, ale playlistem. Ukázal zde opět různorodost svých schopností a každý jeho fanoušek si přišel na své. Od líbivého popu až ke striktnímu rapu, najdete zde vše, po čem u kanadského idola toužíte. Nejsilnější vliv měla na desku Velká Británie. Drake dává spoustu prostoru anglickým umělcům a nechává se silně inspirovat londýnskou rapovou scénou. Tento nečekaný tah dělá desku o kus vyčnívající a nesmírně zajímavou.
2 Chainz je pilířem Atlanty a stejně tak je chrličem nespočtu projektů každý rok. Je až zarážející si s takovým tempem ponechávat tak vysokou kvalitu. Tento rok jsme se dočkali jeho čtvrté studiové desky a čekání stálo za to. 2 Chainz si přizval několik zářivých jmen a žádné z nich nezklamalo. Spolupráce se výborně doplňují a tak album plné motivace, peněz a tvrdé práce dopadlo na jedničku. Pretty Girls Like Trap zní přesně tak, jak by mělo znít rapové album v roce 2017.
21 Savage zažil letos největší vzrůst své popularity. Mladík s temnou historií byl naprostou senzací tohoto roku a každý s ním chtěl spolupracovat. Issa je jeho debut, kde můžeme slyšet nového a moderního Savage, avšak písně, kde se vrací ke své kriminální a gangsterské části života, vám naženou hrůzu. Přednes a autenticita jsou při výpravění pouličních balad tak upřímné a opravdové, až vám běží mráz po zádech.
Future nám během roku naservíroval spoustu materiálu k poslechu. Avšak projekt HNDRXX svou ojedinělostí vyčnívá nejvíc. V hlavní roli zde figuruje Futurovo alter-ego, které míří spíše na dámské pohlaví. Posluchač se tím pádem oddává něžnějším polohám jinak chladné rapové hvězdy. Po tolika vydaných písních má Future stále co nabídnout a čím překvapit. Hostů se zde neobjeví mnoho, ale o to více si je užijete.
RECENZE: Drake a Future jsou trochu nesourodá dvojka. Září jen jeden z nich
Seznam těch nejlepších hip-hopových alb ukončuje s desátým místem Freddie Gibbs. Černý kůň, jehož třetí studiové album sklízelo od kritiků velkou chválu, avšak hitparádám a komerci se vyhnulo tím největším obloukem. Freddie Gibbs nám servíruje své temné myšlenky a poznatky nemilosrdného gangstera. Syrový přednes drtí výborně vybrané produkční kousky, a jak můžeme vidět na samotném přebalu desky, Freddie se vrací jako Ježíš z chladného vězení, kde strávil pár týdnů v období tvorby této desky. Celková stopáž alba, která se vyšplhala na pouhých třicet minut, je menším zklamáním, kvalita jednotlivých písní ale vše vynahrazuje.
Téma: Freddie Gibbs, Future, 21 Savage, 2 Chainz, Drake, Jay-Z, Vince Staples, Tyler The Creator, Migos, Kendrick Lamar
Autor: Daniel Nádler