TOP 10 alb natočených ve studiu Citron. Své průlomové desky v něm nahráli Lucie, Kryštof, Wanastowi Vjecy nebo Mňága a Žďorp

Vydáno 07.03.2021 | autor: Aleš Materna

Radim Pařízek byl nejen úspěšný hudebník, ale také podnikatel. Založil několik rádií, hudební televizi a hlavně studio Citron, kde svá průlomová alba nahrála spousta tuzemských kapel. Přinášíme vám desítku desek, které výrazně ovlivnily českou scénu.

TOP 10 alb natočených ve studiu Citron. Své průlomové desky v něm nahráli Lucie, Kryštof, Wanastowi Vjecy nebo Mňága a Žďorp TOP 10 alb natočených ve studiu Citron. Své průlomové desky v něm nahráli Lucie, Kryštof, Wanastowi Vjecy nebo Mňága a Žďorp

2. března 2021 nečekaně zemřel bubeník a zakladatel legendární ostravské metalové kapely Citron, Radim Pařízek. Se skupinou získal v roce 1987 Zlatého slavíka a vydal s ní mnoho úspěšných alb. Radim Pařízek byl úspěšný také v mediálním světě, založil severomoravská rádia Čas a Čas Rock či televizní stanici Rebel. Velkou roli v dějinách tuzemského rocku hraje i jeho nahrávací studio Citron. Své sídlo má už od konce osmdesátých let v Plesné u Ostravy a od té doby jím prošly stovky muzikantů a skupin. Zde je desítka zásadních alb vzešlých z Citronu, jež výrazně ovlivnily českou scénu.

Lucie – In The Sky

Druhé album skupiny Lucie se ve studiu natáčelo v září 1991 a mezi 13 písničkami se objevily legendární hity Černí andělé, Rouháš se bohům, Dal bych ti, co chceš či Zkamenělý dítě, které stále patří mezi klíčové koncertní songy kapely. Album In The Sky v podstatě nastartovalo kariéru Lucie, která se postupně propracovala až do pozice  nejznámější české rockové skupiny. Píseň Rouháš se bohům složil Oskar Petr, který napsal text nejprve v angličtině, až pak jej přeložil do češtiny. Pod zvukem alba je podepsán asi nejvýraznější zvukař studia Citron Petr Slezák. Alba se prodalo z dnešního pohledu neuvěřitelných 140 tisíc kusů a kapela za něj obdržela v roce 1992 hned čtyři ceny Akademie populární hudby.

ROZHOVOR | Lucie: Zjistili jsme, že máme asi osm fanoušků po celém světě! (1. část)

Wanastowi Vjecy – Tak mi to teda nandey

Album Tak mi to teda nandey kapely Wanastowi Vjecy se natáčelo ve studiu o půl roku dříve než deska Lucie a vyšlo v září 1991. Dva ze zakládajících členů kapely, kytarista a zpěvák Robert Kodym a baskytarista P.B.Ch. navíc také v Lucii působili. Původně mělo jít jen o studiovou kapelu, která se dala dohromady v roce 1988 kvůli natáčení hudby do televizního dokumentu o pankáčích nazvaném Aby si lidi všimli režiséra Vladislava Kvasničky. Nakonec se z Wanastovek stala jedna z nejznámějších rockových kapel, jež hlavně v devadesátých letech úspěšností stíhala Lucii. Album produkoval Miloš Dodo Doležal a obsahovalo 11 písní, kromě titulní také například předělávku legendární Bedny od Whiskey.

vypsaná fiXa – Brutální všechno

Výrazná směs punku, rocku a naturalistické psychedelie se objevila na první albu pardubické kapely vypsaná fiXa s lídrem Michalem Maredou. Nahráno bylo pod taktovkou producenta Petra Fialy (Mňága a Ždorp) a vyšlo v roce 2001. Kapela se touto deskou (a i následující Bestiálně šťastní, která vznikla ve stejném studiu o dva roky později pod taktovkou producentů Fiala/Slezák) dostala do širšího podvědomí a nastartovala výraznou klubovou kariéru. Na debutovém CD se objevilo 13 písní a šlo v podstatě o průřez a mapping sedmileté kariéry kapely.

Vypsaná fiXa zahrála k výročí znovuotevření Malostranské besedy

Miloš Dodo Doležal/Guy Mann-Dude

Guy Mann-Dude (vlastním jménem Guy Schiffman) byl známý americký kytarista působící v kapele Michael Angelo Band, ve třech písních hrál na albu Alice Coopera Thrash z roku 1989 a poté byl také členem superskupiny The Dudes of Wrath, kde mezi jeho spoluhráče patřili zpěvák Paul Stanley (Kiss), kytarista Rudy Sarzo (Whitesnake) či bubeník Tommy Lee (Motley Crüe). S českým kytaristou Milošem Dodo Doležalem (Vitacit) se Guy-Mann Dude potkal na začátku 90. let v Los Angeles. V roce 1992 přispěl několika kytarovými sóly na jeho samostatnou desku Dráždivý dotek, a o dva roky později již ve studiu Citron natočili společný projekt.
Na albu z roku 1994 se objevilo devět skladeb, jež vznikly tvůrčí spoluprací obou kytaristů. Kromě nich se natáčení účastnil také Gregg Bissonette, uznávaný bubeník, spolupracující i s Ozzym Osbournem nebo Joem Satrianim, a finální mix provedl Tom Fletcher. Šlo o jednu z vůbec prvních spoluprací českého muzikanta se známým zahraničním hudebníkem v porevolučním období.

Mňága a Ždorp – Radost až na kost

Třetí řadové album Mňágy se natáčelo ve studiu Citron v půlce července 1993 a odstartovalo úspěšnou spolupráci Petra Fialy s tímto nahrávacím studiem v roli producenta. Na desce se objevilo 13 písniček, z nichž se známými staly hlavně Žádné nové zprávy, Dveře do pokoje či Otčenáš. Na albu se objevilo mnoho hostů, nejvýraznějšími z nich byli Mikoláš Chadima na tenorsaxofon a slovenský multiinstrumentalista Laco Lučenič, jež kromě hry na klavír, havajskou kytaru či tubu plnil také úlohu producenta.

Příběh českého hitu: Mňága a Žďorp - Hodinový hotel

Alice – Alice

Ve studiu Citron se nahrávalo také (zatím) poslední album plzeňské skupiny Alice s frontmanem Danem Bártou za mikrofonem. Kapela si získávala reputaci od počátku 90. let, jejich první dvě desky Yeah! (1991) a Ústa hromů (1992) produkoval David Koller. Na albu Alice se v roce 1995 muzikanti spojili se světově uznávaným česko-americkým muzikantem Ivanem Králem, který se ujal role producenta. CD obsahuje 13 písniček s některými nezapomenutelnými hity jako Ráno či Klidná, hned úvodní Slepej, mladej, mrtvej se však stala zřejmě navždy nejslavnější skladbou Alice, videoklip k ní se objevil dokonce i v americké MTV. Po vydání alba se kroky Dana Bárty a zbytku kapely na dlouho rozešly.

Kryštof – Magnetické pole

Magnetické pole bylo první deskou tehdy ještě nepříliš známé havířovské skupiny Kryštof. Natáčelo se na jaře roku 2001, produkce se ujal Dušan Neuwerth, jinak zvukař skupiny Tata Bojs. Na albu lze nalézt skladby jako Lolita (Elišce), Cosmoshop a Ženy – všechny tři se postupně zabydlely na vlnách rádií v celé zemi a učinily z kapely pop-rockovou hvězdu první velikosti. Kryštof byl za Magnetické pole nominován na Cenu Anděl, kterou nakonec získal pouze v kategorii Objev roku. Všechny tři písničky patří dodnes ke stěžejním a nejhranějším skladbám kapely vůbec.

Evžen Hofmann (Kryštof) interview: Kytarové instrumentální album RetroSpektiva? Další splněný sen!

Zemětřesení

Když v roce 1992 došlo k vyhlášení hudební ankety Černá vrána, jež měla být protipólem ankety Zlatý slavík, účastnily se jí tisíce hudebních fanoušků. Ti vyhlásili i nejlepší hudebníky, kterými se stali zpěvák Aleš Brichta, kytarista Miloš Dodo Doležal, basák Vlasta Henych a bubeník Štěpán Smetáček. Podmínkou pořadatelů bylo, aby nacvičili společně nějaké coververze hitů, které je hudebně ovlivnily. Odtud už byl jen krůček k nápadu nahrát některé nevydané písně Jiřího Schelingera, na kterých zpěvák pracoval a kvůli předčasné smrti je nedokončil, a doplnit je o dva zpěvákovy hity v novém podání. Vznikl tak projekt Zemětřesení, který vyústil v album a následné turné. Obojí sklidilo fenomenální úspěch.

Plzeň viděla Souboj rebelů: S Citronem dorazili Roland Grapow, Miloš Dodo Doležal i Aleš Brichta

Album se natáčelo v prosinci 1992 a kromě dříve nevydaných písní obsahuje i velké Schelingerovy hity Holubí dům a Lupič Willy, které si zde zazpíval Jirkův bratr Milan. Obrovským hitem, který zásadně přispěl k prodejnosti a úspěchu desky, se stala docela nečekaně píseň Jsem prý blázen jen, jež později napomohla k úspěchu Aleši Brichtovi v jeho sólové kariéře po odchodu z Arakain. Celkem i s bonusy obsahuje deska dvanáct skladeb. Nyní, po více než 25 letech, vyšlo album Zemětřesení 2.

Root – Zjevení

Blackmetalový Root vznikl v Brně v roce 1988 po rozpadu skupiny Vega. Album Zjevení bylo po řadě demokazet a EP prvním dlouhohrajícím počinem formace, která si časem získala respekt a velké renomé i za hranicemi a hrála na desítkách velkých evropských i světových festivalů po boku řady metalových veličin. Ve studiu Citron se album nahrávalo v červenci 1990 a vyšlo v roce 1991. Kromě úvodního intra obsahuje jedenáct písní s převážně satanskou tématikou a typicky ponurou atmosférou.

Debustrol – Neuropatolog

V počátcích 90. let nahrávali ve studiu Citron i thrashmetaloví Debustrol. Jejich album Neuropatolog způsobilo mezi fanoušky tvrdé hudby doslova extázi. Šlo o debut kapely, kterou založili v Mladé Boleslavi v roce 1986 kytarista a zpěvák Kollins a bubeník Melmus. V roce 1988 vydali průlomové demo Vyznání smrti a stali se hlavními průkopníky thrash metalu na území Československa. Neuropatolog vyšel v roce 1991 a kapela jej natočila v sestavě Kollins a Trifid na kytary, Cizák na basu a Trůka na bicí. Obsahuje desítku skladeb s bonusem Vyznání smrti, legendárními se staly zejména Krvavá práce, Protest či Antikrist. Na obal kapela použila motiv z plakátu k filmu Noční můra z Elm Street.

Dodejme, že na fenoménu Citron má lví podíl nejen Radim Pařízek, ale i jeho dvorní zvukař studia, renomovaný sound inženýr Petr Slezák, který je podepsán pod stovkami masterů. Hlavně díky němu se zde zrodily nahrávky takových jmen, jako jsou např. Arakain, Škwor, Už jsme doma, Plexis, Hentai Corporation, Janek Ledeký, Miro Žbirka, Vladivojna La Chia a samozřejmě veškerá produkce kapely Citron.

 

Text: Aleš Materna, foto: archiv iREPORT
Témata: Lucie, Wanastowi Vjecy, vypsaná fiXa, Miloš Dodo Doležal, Mňága a Žďorp, Alice, Kryštof, Zemětřesení, Root, Debustrol

zavřít