Vydáno 24.11.2021 | autor: Barbora Kubalová
Obzvláště od uvedení filmu Bohemian Rhapsody se o Queen a Freddieho Mercuryho zvedla nová obrovská vlna zájmu. Jejich největší hitovky máme rádi všichni, ale Freddie Mercury byl natolik všestranný skladatel a textař, že by byla škoda se omezovat jen na pár ohraných kousků. Připomeňte si ho skladbami, které jste možná ještě nikdy neslyšeli, nebo jste na ně už dávno zapomněli.
Skladbu Hangman napsal Freddie Mercury pravděpodobně ještě dávno předtím, než se přidal ke Queen, a to pro svou původní kapelu Wreckage. S Queen ji ale na koncertech hrávali až do roku 1976. Píseň má dokonce studiovou verzi, oficiálně však nikdy nevyšla. Díky několika poměrně vydařeným bootlegům se ale dochovala alespoň v koncertním provedení. Můžeme s jistotou tvrdit, že se jedná o jednu z nejtemnějších skladeb Queen, a to jak po hudební, tak především po textové stránce.
RECENZE: Bohemian Rhapsody - Strhující zmrtvýchvstání rockové legendy jménem Freddie Mercury
Na to, že byl Freddie Mercury příslušníkem zoroastrijského náboženství, ve svých písních se poměrně často zabýval křesťanskou symbolikou. Důkazem je třeba skladba Jesus z debutu Queen I nebo Mad the Swine, která se na toto album nakonec nedostala, protože se na její výsledné podobě kapela neshodla s producentem Royem Thomasem Bakerem. Nakonec skladba naštěstí vydána byla, ale až v roce 1991 jako bonus remasteru této desky.
Bohemian Rhapsody znají všichni, nebylo to ale poprvé ani naposledy, co se Queen pustili do megalomanského opusu. Freddieho skladba z druhého alba Queen II není o nic méně komplexní, ani ambiciózní a pro fanoušky raných alb Queen je to opravdová lahůdka. Freddie na ni sám vzpomínal jako na skladbu, kterou mu trvalo dokončit „věky“, protože na ní začal pracovat ještě předtím, než se Queen dali dohromady. Roger Taylor dodatečně vzpomínal na nahrávání této komplikované skladby takto: „Ten pásek doslova zprůhledněl (…) nahrávali jsme na něj tolikrát dokola, že se z něj oxid úplně setřel.“
„V objetí bohů“ se Freddie Mercury na třetí desce Sheer Heart Attack ocitl hned dvakrát. Známější je skladba, která celou desku pod názvem In the Lap of the Gods…Revisited uzavírá, její jmenovkyně ale také rozhodně stojí za pozornost. Po zběsilém úvodu se skladba změní v příjemnou baladu a zatímco Mercuryho vokál je nezvykle nízko, Roger Taylor zpívá ty nejvyšší noty z celého alba. Důvod, proč Freddie svůj hlas zmoduloval tak, že zní trochu jako obr Koloděj, bohužel neznáme.
Death on Two Legs (Dedicated to…) je bezpochyby nejnaštvanější skladba z celého katalogu Queen. Také se nikdy moc členové netajili s tím, kdo je tak moc naštval. Freddie tuto skladbu napsal o jejich původním manažerovi Normanu Sheffieldovi. Přestože jim pomohl prorazit, měli pocit, že i když vydali své hitové album Sheer Heart Attack, od Sheffielda neviděli ani cent.
SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Freddie Mercury (1.)
Roger Taylor později vzpomínal, jak mu Sheffield říkal, že nemá tak moc mlátit do bicích, protože si nemůžou dovolit nové paličky. Netrvalo dlouho a potrefená husa se ozvala, Sheffield je brzy zažaloval za pomluvu, přestože se jeho jméno neobjevilo v titulcích. Nakonec došlo k mimosoudnímu vyrovnání a název písně nakonec posloužil i Sheffieldovi - v roce 2013 vydal svou autobiografickou knihu nazvanou Life on Two Legs: Set The Record Straight. Není těžké uhádnout, která událost z jeho života je hlavním tématem.
Tato milostná balada z alba A Day at the Races zůstala neprávem ve stínu své předchůdkyně Love of My Life. Oproti jiným megalomanským kouskům z dílny Queen je You Tak My Breath Away velice intimním songem, po většinu času pouze s klavírem a Mercuryho hlasem navrstveným několikrát přes sebe. Jelikož si Queen oblíbili japonskou kulturu a Japonci si zase oblíbili Queen (o čemž svědčí i další skladba ze stejného alba Teo Torriatte - Let Us Cling Together), Mercury pro tuto píseň použil japonskou pentatoniku.
Rozpustilá písnička z alba Innuendo z roku 1991 zpočátku zní jako poměrně běžné milostné vyznání. Dokud tedy Mercury nezačne zpívat o tom, že ho štve, když mu jeho láska počůrá celý gauč. Delilah byla totiž jednou z Freddieho milovaných koček, kterou měl rád natolik, že o ní napsal celý song. Pokud byste snad nevěřili, přesvědčí vás mňoukání – a slyšet mňoukat partu respektovaných čtyřicetiletých muzikantů je samo o sobě zážitek.
Jak jeho nemoc nemilosrdně postupovala, Mercury věděl, že už mu nezbývá moc času, proto se i po dokončení alba Innuendo snažil nahrávat co nejvíce. Skladbu Mother Love psal spolu s Brianem Mayem a jedná se o poslední píseň, ke které stihl nahrát vokály. Text bolesně připomíná, co Mercury jakožto umírající člověk potřeboval nejvíce: „Nechci s tebou spát, nepotřebuji vášeň (…) chci jen věděť, že mi má žena dává sladkou mateřskou lásku.“
Brian May na nahrávání vzpomíná: "Když jsme se dostali k poslední sloce, řekl, že si musí jít odpočinout, že se vrátí a dokončí to… A už se nikdy nevrátil.“ Poslední sloku nakonec nazpíval Brian May a skladba vyšla na posmrtně vydaném albu Made In Heaven. Symbolicky ji (i celé album) uzavírá Freddieho typické hecování publika z koncertu, úryvek z jeho úplně první studiové nahrávky Goin‘ Back a úplně nakonec dětský pláč.
Text: Barbora Kubalová, foto: archiv iREPORT
Témata: Freddie Mercury, Queen