ROCK BLOG | Evžen Hofmann: Natáčení singlu Sunlight v nahrávacím studiu Taurus Records

Vydáno 28.05.2021 | autor: iREPORT

Jmenuji se Evžen Hofmann, jsem kytaristou skupiny Kryštof a majitelem a producentem hudebního studia Taurus Records. Produkuji a aranžuji většinou sólové interprety anebo písničkáře. A právě jim a nahrávání ve studiu se budu věnovat ve svých blozích, které budou občasně vycházet zde na iREPORTu.

ROCK BLOG | Evžen Hofmann: Natáčení singlu Sunlight v nahrávacím studiu Taurus Records ROCK BLOG | Evžen Hofmann: Natáčení singlu Sunlight v nahrávacím studiu Taurus Records

Prvním tématem pro Rock Blog je aktuálně připravovaný singl ve studiu Taurus Records s názvem Sunlight. Jde o projekt tří odlišných hudebníků - Petra Pokovby z Jindřichova Hradce, Romany Minik ze Slovenska a mne. S Petrem mě v minulosti pojil projekt In Revelation z roku 2009, který bodoval i na Rádiu 1, kde je stále ke slyšení skladba Find me. S Romanou jsme v roce 2020 nahráli singl Túlavý pes, který aktuálně zařadilo slovenské Rádio Beta do svého vysílání.

Natáčecí den 15. května 2021 aneb Dnes nahráváme to hlavní!

 Zpěvačka Romana s maminkou a se svým přítelem, v jedné osobě i řidičem, dorazili okolo deváté hodiny ráno. To je optimální, pokud si chcete dát v klidu kávu a dopoledne ještě ve studiu něco stihnout udělat. (smích) Se zvukařem Pepou Páchou jsme nejprve vše připravili, to znamená nastavili vhodný předzesilovač, vybrali modely mikrofonů Neumann a Peluso, a nakonec i připojili lampový kompresor. To bylo příhodné, protože Romana zpívá jako metalová Tina Turner, proto bylo vhodné jí omezit dynamiku hlasu a změkčit výraz pro náš naplánovaný "summer song".

Evžen Hofmann (Kryštof) interview: Kytarové instrumentální album RetroSpektiva? Další splněný sen!

Po nezajímavém, ale nezbytném technickém úvodu se začalo naostro nahrávat do stop. A jelikož Romča byla skvěle připravena, šlo to pěkně a bez záseků. Totiž, nejhorší ve studiu je, když nejste přichystáni, tápete, děláte, že víte, i když nevíte... Z těchto důvodů je velmi důležitá předchozí příprava, protože spoléhat se na "kouzlo improvizace" a na to, že mě na místě přeci něco napadne, je mírně naivní. To jsme ale lehce odbočili směrem k muzikantům. Vracím se tedy k hlavnímu tématu, aby se z blogu hned zkraje nestala příručka "brouka pytlíka - hudebníka". (smích)

Nahráli jsme tedy hlavní linky zpěvu, druhé hlasy, feeliny a na konci frekvence zbyl i čas na překvapivé improvizace. Použili jsme více barev od šepotu až po skutečné zařvání, což Romana opravdu velice dobře umí. V obědové pauze u pizzy jsme probrali vše od politiky přes Vrbětice až po hudební dění na Slovensku i v Čechách. Na nic zvláštního jsme nepřišli a že to "gró" stále zůstává u dobrých písniček a nápadech, které buď lidi zaujmou anebo nikoliv. Po pauze přišly poslední pěvecké party až suma sumárum, okolo 14. hodiny odpoledne, bylo všechno hotové. A to včetně uložení back-upu projektu, který obratem obdržel kolega Petr z Jindřichova Hradce. Ještě, že máme ten internet!

Nyní už je to v péči Petra a záleží, jak se toho ujme. Obecně bude řešit celkovou aranži vokálů, co použije z více nahraných vrstev, přidá efekty na stopy, které například udělají prostor zpěvu i případně zapojí další efekty a podobně. Ale musím konstatovat, že Petr je velice rychlý, v pár dnech významně pokročil a v současnosti song dokončuje ve formě mixů, které si připomínkujeme. Jsou to denně létající data ze studia do studia. A ještě poznatek, že jestli někdo předpokládá, že finální mix je otázkou jednoho poslaného mixu, zvláště pokud pracujete každý na jiném konci republiky bez přímého osobního kontaktu, je to úvaha skutečně bláhová. Jelikož věci se každému jeví vždy trochu jinak, máme subjektivní představu o znění, a třeba i rozdílné priority. Často tak bývá to poslední „zlaté a pravé“ o nalezení kompromisu, kdy jsou relativně všichni spokojení.

Až to tak bude, u verze mixu XY, mix pošleme na finální zvukovou úpravu, která se jmenuje mastering. To je výsledný zvuk, který slyšíte doma ze všech formátů, od CD přes MP3 až po on-line streamy. A jelikož si stále myslím, že je lepší dělat mastering v jiném studiu a také vím, že to neumím, stále rád a již léta spolupracuji s masteringovým odborníkem Filipem Mošnerem. Byl pro mě vždy dobrou volbou, a to i proto, že je mladší než já a ví, jak by aktuálně věci měly znít.

Závěrem snad už jen to, že singl Sunlight má být opakem k temnému dnešku, který na každého více anebo méně působí negativně, melancholicky až depresivně. Snad se nám to společně s týmem povede a vznikne dobrý "summer song". A doufám, že to již brzy budete moci posoudit i vy sami na iREPORTu.

Text: Evžen Hofmann, foto: Petr Pokovba, archiv Evžena Hofmanna, video: Romana Minik
Témata: Evžen Hofmann, Petr Pokovba, Romana Minik, Kryštof, Sunlight, Taurus Records

zavřít