RECENZE: Enter Shikari vydali rozporuplné album s potenciálem úspěchu i propadáku zároveň

Vydáno 06.05.2020 | autor: Aleš Materna

Britská čtveřice ostřílených muzikantů vždy těžila ze svého konceptu míchání na první pohled jen těžko slučitelných stylů, jakými jsou hardcore, metalcore, punk, trance a taneční elektronická hudba. V posledních letech však stále zřetelnější odklon k popovějšímu a hitovějšímu repertoáru vyvolává rozpaky i u věrných fanoušků. Novinka tyto rozpaky jen prohlubuje.

RECENZE: Enter Shikari vydali rozporuplné album s potenciálem úspěchu i propadáku zároveň RECENZE: Enter Shikari vydali rozporuplné album s potenciálem úspěchu i propadáku zároveň

Enter Shikari

Nothing Is True & Everything Is Possible

Skladby:
THE GREAT UNKNOWN, Crossing The Rubicon, The Dreamer's Hotel, Waltzing Off The Face Of The Earth (I. Crescendo), modern living..., apøcaholics anonymøus (main theme in B minor), the pressure’s on., Reprise 3, T.I.N.A., Elegy For Extinction, Marionettes (I. The Discovery of Strings), Marionettes (II. The Ascent), satellites* *, thē kĭñg, Waltzing off the Face of the Earth (II. Piangevole)

15 trax / 43 min

Vydavatel: So Recordings

Šesté řadové album ujetých chlapíků z Manchesteru Nothing Is True & Everything Is Possible není vůbec špatné. Naleznete na něm přehledně strukturované skladby s velkým komerčním potenciálem a melodickými refrény, které se na dlouho usídlí ve vaší hlavě, ne a ne ji opustit. Charakteristický je sound plný hutných kytarových rifů podpořených občasnou elektronickou zvukovou stěnou a efekty, stejně jako vypjatý emotivní hlas zpěváka Rou Reynoldse, který se dokáže ztišit i do citlivého civilnějšího projevu.

To vše je v pořádku a hlavně pro mladší internetovou generaci, která již jen málokdy poslouchá celé desky, ale sjíždí pouze singly a videoklipy, mohou být Enter Shikari - i díky velice zajímavým a ulítlým videím - bezesporu novu senzací. Takovým zjevením může být i první klip k albu k písni The Dreamer's Hotel, v níž frontman Rou s vizáží psychicky vyšinutého týpka právě propuštěného z detenčního ústavu skotačí v pestrobarevné mikině uvnitř hotelového pokoje. V tom mu zdatně sekunduje zbytek podobně "vyšinutých" kumpánů z kapely. Je to energické, legrační a dostatečně hitové. 

Festival Rock for People se v první den těšil slunečnému počasí, hráli Enter Shikari nebo The Kooks

Posuzujeme-li však novou desku jako celek a v širších souvislostech při srovnání s minulými nahrávkami, nelze se ubránit jisté zmatenosti a rozpakům. A možná i mírnému zklamání. Po velice vydařeném úvodu v podání vypalovaček The Great Unkown, Crossing The Rubicon a The Dreamer's Hotel přichází první rozporuplný bod alba, jakýsi mix dechovky a cirkusové komediální hudby s trubkami a trombóny ve skladbě Waltzing Off The Face Of The Earth (I. Crescendo), následovaný až téměř opileckou odrhovačkou Modern Living s trochu psychedelickým textem. V jeho refrénu zpívají: "My jsme Apocalholici, pijeme giny a tonicy, ležíme mezi květinami, odpočítáváme hodiny…"

Dalších podivností a přímo zbytečných zvukových vycpávek, od koketování s vážnou a scénickou hudbou až k vyloženě filmové skladbě Elegy For Extinction, která by mohla sloužit klidně jako doprovod k filmu Jurský park, hlavně ve druhé polovině alba rapidně přibývá. Až to může odradit od dalšího poslechu.

Enter Shikari interview: Pro ochranku Linkin Park jsme byli nebezpeční

Z celkového počtu patnácti skladeb jich je opravdu poslouchatelných sotva osm. Objeví se i vyloženě mainstreamová The Pressure's On, o níž jsem si zprvu myslel, že se zde zatoulala z nějaké z posledních desek Coldplay, či Satellites, kterou po výborném rozjezdu totálně shodí refrén, ve kterém jako bychom slyšeli slaďoučké hlasy Backstreet Boys. Ihned však následuje řízná punkrocková The King s chrchlajícím chraplákem zpěváka a špinavým kytarovým riffem, jež se promění v elektronické běsnění ve slokách a v řízný refrén, v němž zpívají: "Býval jsem králem, ale vzali mi všechno, ukradli mi i korunu… budu vás sledovat."



Celkové vyznění alba Nothing Is True & Everything Is Possible působí jako koncepční projekt zaplněný několika výbornými písničkami, kde ovšem pokus o zpestření zvukovými kolážemi a mezihrami vyznívá spíše rušivým a přeplácaným dojmem. Jako kdyby se kapela snažila vytěžit něco z odkazu takových Pink Floyd či Faith No More a dodat ke svému už tak dostatečně charakteristickému soundu ještě více originality. Výsledek je však hodně nejednoznačný.

Enter Shikari jsou již od svého vzniku v roce 2003 velmi provokativní kapelou, u níž nikdy nebylo jisté, kam se ve svém hudebním směřování vydá. Nové album v této otázce dává mnohem méně odpovědí než kdykoliv v minulosti.

text: Aleš Materna

Témata: Enter Shikari, Nothing Is True & Everything Is Possible

3,50

čtenáři

hlasuj
zavřít