RECENZE: Arakain připomíná živákem z O2 universa velkolepou oslavu ke 40. výročí

Vydáno včera | autor: Tomáš Rumler

Metalová stálice Arakain vydáním živáku z O2 universa definitivně uzavírá kapitolu nazvanou „40“. Oslava to byla opulentní, poněvadž skoro třicet songů shrnuje vše podstatné z bohatého katalogu, jímž se může kapela pyšnit. Nic vytknout nelze ani vzpomínce zvěčněné na DVD a 2CD.

RECENZE: Arakain připomíná živákem z O2 universa velkolepou oslavu ke 40. výročí RECENZE: Arakain připomíná živákem z O2 universa velkolepou oslavu ke 40. výročí

Arakain

40 - O2 universum (live)

Jsem trochu jako, Amadeus, Thrash The Trash, Strážci času, Pán bouře, Gilotina, Hlas krve, Půl století, Prázdnej kout, Strom života, Černý koně, Nenávidím, Už ho vezou, Cornouto, Ty a já, Tygřice (You Shook Me All Night Long), Dnes ještě ne, Zase spíš v noci sama, Adrenalin, Malá a ztracená, Vir, Brána iluzí, Paganini, Arakadabra, Princess, Proč?, Zimní královna, Ďábelská hra, Apage Satanas

29 skladeb / 143 min (DVD)

Arakain se pomalu chystá na vystoupení v O2 areně, které se uskuteční pod hlavičkou putovního festivalu Monster Meeting. O několik metrů dál, v O2 universum, v lednu 2023 tuzemská metalová legenda slavila úctyhodných 40 let na scéně. Pamětníci si mohou výroční večer připomenout prostřednictvím DVD, příp. 2CD. Oba nosiče však ocení i ti, kteří se do vyprodaného sálu nedostali.

LIVE: Arakain oslavil 40 let na scéně metalovou jízdou plnou adrenalinu

Kapelou za čtyři dekády prošla řada muzikantů, ze zakládajících členů prokázal největší odolnost kytarista Jiří Urban. Formativní léta pamatuje ještě další „sekerník“ Mirek Mach. Parádní kytarová souhra je k vidění a hlavně ke slyšení třeba v Thrash The Trash. Odkaz Aleše Brichty je pochopitelně nesmazatelný, vždyť skupina stále ve velkém čerpá z repertoáru, na němž se podílel. Avšak po jeho odchodu a krátké epizodě s Petrem Kolářem nemohl Arakainu zkřížit cestu nikdo lepší než Honza Toužimský, dnes už další jistota souboru. Postaral se i o zpracování záznamu. A nejen na pódiu odvedl dobrou práci. Ne vždy tvůrce chápe, že změna kamery s každým úderem do bicích není nutná. Divák tak dostane šanci zorientovat se v jednotlivých záběrech. Autor textu nemůže dosvědčit, jak přesně probíhal onen sváteční večer, na němž dle dostupných informací zaznělo ještě o pár kusů navíc, každopádně DVD je zpracováno dle hesla „nekecat a hrát“.

Bílá a Kolář ano, Brichta ne

Zahanbit se nenechala ani rytmická sekce ve složení Lukáš Doksanský (bicí) a Marek Loučka (basa). Ačkoliv právě u basové kytary proběhla zatím poslední úprava sestavy, kompaktnost celku to nepoznamenalo. Sympatické gesto připravil kapelník Jiří Urban, jelikož pozval na scénu bývalé členy Arakainu, byť nepřišli všichni. Někomu v účasti bránily vlastní koncertní aktivity, další na někdejší spoluhráče prostě neměli náladu…

V dobrém rozmaru naopak byl Petr Kolář, který si pro sebe zabral Prázdnej kout. Máte-li k dispozici jen audio, může se zdát, že ho zradila technika. Ve skutečnosti nejde o výpadky mikrofonu, jen se možná až příliš ambiciózně spoléhal na pomoc publika. Aparát byl silnější. Předehru písně Strom života obstarala úsměvná dohoda obou vokalistů o tom, kdo začne. Současný frontman ji zakončil souhlasným kývnutím na Koláře se slovy: „Ale ještě ne.“ I skrz obrazovku je evidentní, že si nepřekáželi a společné vystoupení si vyloženě užili, což potvrdila i další položka Černý koně.

Na pódiu i dvorní zvukař

Příležitost podívat se obecenstvu do očí dostal rovněž dvorní zvukař Ondra Martínek, jenž kytarou ozdobil Bránu iluzí. Je-li zmínka o fanoušcích, je znát, že řada z nich stárne se svou oblíbenou kapelou. Žádný circle pit ani jiné podobné kratochvíle uprostřed kotle k vidění nejsou. Třebaže slova „s orlem ve skalách kroužíš/z tý výšky se toužíš za obzor snést“ přece jen donutila alespoň někoho zvednout se na tribuně ze sedadla.

K historii skupiny neodmyslitelně patří i Lucie Bílá. Sál opanovala zhruba v polovině show prostřednictvím Cornouto. Přesto je těžké zbavit se dojmu, že nedochází k narušení rovnováhy vesmíru, když tato hvězda září pouze ve své galaxii. Minimálně vynecháním Tygřice (cover AC/DC You Shook Me All Night Long) by velkoryse pojatý program neutrpěl. Duet Ty a já s Toužimským vyzněl výrazně lépe. Stejně jako samo o sobě explozivní finále, Zimní královnou počínaje a Apage Satanas konče.

Bezmála tři desítky skladeb napříč diskografií obsahují v podstatě vše zásadní, čím se Arakain zapsal do historie českého metalu. Na platformě určené pro sdílení videí najdete pod ukázkami větu lákající na „výjimečný záznam výjimečné oslavy“. V tomto případě nejde o marketingovou omáčku, ale popsání skutečného stavu věci.

Text: Tomáš Rumler, foto: Radoslav Vnenčák
Témata: Arakain, Jan Toužimský, Jiří Urban, Miroslav Mach, Lukáš Doksanský, Marek Loučka, O2 universum

0,00