ARAKAIN
CO, KDY A JAK BYLO
Na jaře roku 1982 se v Praze, ve sklepní zkušebně a přilehlých pivnicích, dali dohromady tři nadšenci a začínající amatéři, kteří sdíleli stejný hudební názor, jasně ovlivněný právě se rozvíjející Novou vlnou britského heavy metalu. Zpěvák ALEŠ BRICHTA(1959), kytarista JIŘÍ URBAN(1959) a bubeník MIROSLAV NEDVĚD(1954) vytvořili základ kapely se zvláštním a nesrozumitelným názvem ARAKAIN.
V témže roce ARAKAIN pilně zkouší v sestavě doplněné o kytaristu Rudolfa Rožďalovského, alternujícího kytaristu Ivana Cifrince a basistu Oldřicha Maršíka a představuje se při ojedinělých klubových vystoupeních (první z nich bylo v KD Cíl v Praze 10) a na konci roku získává po takzvaných přehrávkách statut „lidových hudebníků“, který umožňoval samostatně vystupovat.
Další koncert proběhl v dubnu 1983 v KD Barikádníků v Praze. „Barča“ pak už ARAKAINU „zůstala“ a je dodnes považována za jejich domovskou scénu. Kapela tu v prvních letech pravidelně vystupovala a dodnes každoročně udržuje dlouholetou tradici Rockových vánoc na Barče.
Následující čtyři roky (1983-1986) táhl ARAKAIN československou krajinou a plnil sály hlavně na rockových zábavách, ale i při koncertech. Jak se kapela vyvíjela, měnilo se i složení kolem tří zakladatelů. Postupně se v ARAKAINU vystřídali kytaristé Miloň Šterner a Marek Podskalský a basista Václav Ježek. S kapelou jako host vystupuje i mladá rocková zpěvačka Lucie Bílá. V lednu 1986 nahrazuje Mirka Nedvěda za bicími profesionál Karel Jenčík a k baskytaře nastupuje ZDENĚK KUB(1964), aby jej za pár měsíců doplnil kytarista MIROSLAV MACH(1964).
V průběhu roku už je jasné, že personálně je kapela ustálena a kvarteto BRICHTA-URBAN-MACH-KUB je pravým obsahem pojmu ARAKAIN. Důkazem oprávněnosti takového názoru budiž skutečnost, že je tomu tak i dnes, po tolika letech společného hraní a natáčení alb.
Horká byla pouze bubenická stolička. Na jaře roku 1988 nastupuje k bicím Robert Vondrovic a kapela se v únoru 1989 stává profesionálním souborem. Na podzim 1989 přichází talentovaný bubeník Štěpán Smetáček, ale po roce působení doporučuje ke konkursu spolužáka z konzervatoře MARKA ŽEŽULKU (1973), který zde působí dodnes.
Je nutné ještě zmínit roční působení plzeňského kytaristy Dana Kroba. Ten na začátku roku 1989 nahradil Mirka Macha, který si „odskočil“ do Alarmu Miroslava Imricha, aby se na konci téhož roku vrátil zpět.
Nejvýraznějším hostem (z tehdejšího a zejména dnešního pohledu) byla v letech 1985-1987 zpěvačka LUCIE BÍLÁ, která získávala velkou popularitu a pozornost médií.
Komunistický režim kapele nebyl nikdy příliš nakloněn a tak ARAKAIN koncertoval a hrál po tancovačkách zcela mimo zájem médií. Občas se vyskytnou i nějaké ty zákazy hraní, ale ARAKAIN drtí svoje a stává se špičkou rockové hudby u nás, zvláště její metalové odnože.
V roce 1986 přichází první studiová zkušenost v podobě tří nahrávek pro Československý rozhlas. Díky úspěchu skladeb v rozhlasových žebříččích se kapela dopracovala ke svému 1.singlu GLADIÁTOR/EXCALIBUR u vydavatelství PANTON(leden 1988).
Podstatná, ale v této fázi vývoje kapely už nikoli překvapivá, skutečnost – ARAKAIN v tomto roce poprvé vyprodává Lucernu při jubilejním koncertu k vlastním pátým narozeninám.
ARAKAIN koncertuje s úspěchem na mamutím mezinárodním rockovém festivalu v polském JAROCZINĚ, na METALMANII v Katovicích´89 i v Praze´90 – a setkává se tu s velmi zajímavými kolegy ze světa. V září 1989 navštíví i mezinárodní festival v Moskvě. Následuje účinkování na samplerech Posloucháte Větrník a RockMapa Petra Jandy, který umožňuje kapele natočení 2. singlu AMADEUS/PROČ ? Supraphon 1989.
Následuje třetí singl KU-KLUX-KLAN / ORION.
Nedlouho po revoluci, v roce 1990, konečně vychází 1.album THRASH THE TRASH, které obsahuje nejvýraznější skladby ověřené z koncertních programů minulých let. 120 tisíc prodaných nosičů nepotřebuje komentáře. Album se stává jakýmsi mezníkem českého metalu a dnes je považováno již za „kultovní“.
Rokem 1991, přesněji 2.albem SCHIZOFRENIE, se započíná příjemná tradice – co rok, to nové album. V témž roce startuje spolupráce s plzeňskou agenturou SOKOL‘S POWER VOICE a posouvá už výhradně koncertní činnost ARAKAINU na velmi profesionální úroveň s pečlivě volenou účastí na velkých festivalech a koncipovaných vlastních koncertech.
Rok 1992 přináší kromě dvou alb – živáku HISTORY–Live a studiového BLACK JACKA především koncert k desátému výročí, opět před vyprodanou Lucernou. (HISTORY je záznamem z tohoto koncertu).
V následujícím roce 1993 začíná dodnes trvající spolupráce s vydavatelstvím POPRON MUSIC. Ve studiu se schází současná pětice a nahrává 5.album SALTO MORTALE. To je poprvé produkováno člověkem mimo kapelu – Milošem Dodo Doležalem.
Rok 1994 měl podle mnoha senzacechtivých otřást kapelou v základech – zpěvák Aleš BRICHTA vydává první sólovou desku! Vychází anglická verze 1.alba Thrash The Trash na CD THRASH!
O necelý rok později (1995) je ale jasné, že Brichtovo odbočení ničemu nepřekáželo a světlo světa spatřuje „mezialbum“LEGENDY vzniklé z chuti „udělat ty starý pecky“. Zlatá deska a prodej přes 30 000 kusů svědčí o souhlasném názoru mnoha spřízněných duší. Následuje podpis exkluzivní smlouvy s POPRON MUSIC a velmi úspěšné turné po Čechách i Slovensku včetně několika velkých festivalů, kde je kapela jednoznačným headlinerem.
Rok 1996 je do značné míry kopií roku předešlého – opět koncertní turné, opět festivaly – jen s tím rozdílem, že tentokrát na nich zní především věci z nového 7.alba S.O.S. BRICHTA si podruhé odskakuje k sólovému projektu a kapela zatím začíná intenzivně hromadit materiál na výroční výběrové album. Za rok totiž oslaví 15 let existence!
Sedmadevadesátý je už zcela ve znamení narozeninových alb – je totiž jasné, že jedno album postihnout průřez letitou tvorbou nemůže. V lednu se tedy nahrávají vybrané staré skladby, které nikdy nevyšly na nosičích, doplněné o výběr stěžejních hitů z dosud vydaných alb a koncepce 1.alba ARAKAIN 15 Vol. 1 je na světě. Potřetí vyprodává Lucernu a hostem a kmotrem je již megapopulární Lucie Bílá včetně většiny bývalých členů. Na podzim vychází pokračování 2.albem ARAKAIN 15 Vol. 2. Ještě v tomtéž roce vychází také ARAKAIN 15 – Video, které obsahuje dostupné videoklipy a záběry z jubilejní Lucerny a završuje rok 1997.
V následujícím roce 1998 kapela vydává album, které je kritikou označováno za nejlepší a nejdospělejší ve své historii - APAGE SATANAS. ARAKAIN opět sbírá první nebo alespoň čelní místa v žebříččích a anketách českých rockových periodik. Aleš BRICHTA vydává třetí sólovou desku. Na konci roku se také objevují reedice prvních dvou alb Thrash The Trash a Schizofrenie jako 2CD v remasterované úpravě a také Arakain 15 Vol.1 a 2 jako 2CD.
Začátkem roku 1999 dvojice URBAN/KUB realizuje a vydává projekt KAIN.
Na jaře vychází projekt MARKA ŽEŽULKY – W8
10.6.1999 ARAKAIN vystoupil před zaplněnou brněnskou sportovní halou Vodová, a tento koncert zaznamenala a odvysílala Česká televize. Zároveň rozšířený záznam tohoto koncertu vychází na videokazetě ARAKAIN Gambrinus Live.
Následuje další, 9.řadové album FARAO – více než důstojné pokračování předchozího alba Apage Satanas. Opět melodické, ale přitom, dle slov recenzentů, nejtvrdší album ARAKAINU vychází na podzim 1999 a kapela potvrzuje své čelné umístění.
Na jaře roku 2000 spatřilo světlo světa 2CD ARAKAIN Gambrinus Live, které obsahuje téměř kompletní záznam brněnského koncertu´99, včetně dvou nových studiových bonusů a tuto složku CD - ROM.
V roce 2001 vychází další řadová deska s názvem FORREST GUMP
Počátkem roku 2002 nastupuje skupina do studia, aby natočila album ARCHEOLOGY, které je věnované k 20 tému výročí. Během natáčení oznamuje Aleš Brichta, že po konci turné odchází. Následuje úspěšné turné, které vrcholí před vyprodanou Lucernou. Z tohoto koncertu vychází DVD ARAKAIN 20 LET NATVRDO.
Rok 2002 je pro skupinu rokem hledání, byl osloven PETR KOLÁŘ, který nabídku, aby nahradil Aleše Brichtu na postu zpěváka přijal. Skupina celý rok pilně zkouší a připravuje materiál na další řadové album
V roce 2003 vychází album METALMORFOZA, první album s novým zpěvákem Petrem Kolářem.
www.arakain.cz